Stop oszustom – nie dajmy się oszukać w sieci!
Pod takim hasłem odbyła się debata społeczna w Gminnej Bibliotece Publicznej w Urszulinie. Podczas spotkania zaprezentowano różne metody działania oszustów, sposoby bezpiecznych zachowań oraz treści związane z higieną cyfrową. Społeczności przybliżono także najważniejsze aspekty dotyczące funkcjonowania włodawskiej i urszulińskiej Policji. Debata była dobra okazją do dyskutowania na temat działań jakie należy podejmować, aby podnosić wiedzę na temat zagrożeń, a tym samym budować bezpieczne społeczeństwo.
"Stop oszustom – nie dajmy się oszukać w sieci" to hasło debaty społecznej, która odbyła się w sali kinowej Gminnej Biblioteki Publicznej w Urszulinie. Takie spotkanie ujęte w cykl "Porozmawiajmy o bezpieczeństwie – możesz mieć na nie wpływ" to okazja do bezpośrednich spotkań z Policją i wymiany wzajemnych oczekiwań.
Debata została zorganizowana przez włodawską komendę i urszuliński komisariat. Na spotkaniu gościli: przedstawiciele urzędów gmin, dyrektorzy placówek oświatowych z młodzieżą szkolną, seniorzy oraz społeczność lokalna.
Podczas spotkania zaprezentowano najważniejsze aspekty funkcjonowania włodawskiej komendy i urszulińskiego komisariatu. Przybliżono wszystkim obecnym program "Dzielnicowy Bliżej Nas", Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa i Moją Komendę. Główna część debaty poświęcona była tematyce przeciwdziałania oszustwom. Zgromadzonym przedstawiono najpopularniejsze metody działania oszustów. Na debacie omówiono także zasady bezpieczeństwa w sieci oraz treści związane z higieną cyfrową.
Takie działania profilaktyczne mają uświadamiać społeczeństwo i podnosić ich wiedzę. Cel takich działań to zapobieganie występowania oszustw i innych przestępstw. Podczas debaty dyskutowano, że takie spotkania profilaktyczne są bardzo ważne w budowaniu bezpieczeństwa.
Podsumowując tematykę debaty przypominamy, aby być ostrożnym podczas surfowania w sieci i stosować następujące zasady bezpieczeństwa:
- nie przekazywać żadnej nieznanej nam osobie, loginu i hasła do platform bankowości internetowej, danych karty płatniczej, lub numerów PIN;
- dokładnie czytać treść wiadomości tekstowych oraz przesyłanych na nasze skrzynki e-mail, od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych, pracowników instytucji finansowych lub innych firm;
- zwracać uwage na treść wiadomości z banku do autoryzacji,
- nie klikać bezwiednie w przesłane linki,
- sprawdzić wiarygodności rozmówcy, nadawcy SMS-a, e-maila czy linku i zweryfikować autentyczności treści w nich zawartych;
- podczas zakupów lub sprzedaży rozliczać się bezpośrednio przez dany portal, uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem;
- zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce oraz na poprawność językową strony, na której przekazywane są dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
aspirant Elwira Tadyniewicz