Chciała pomóc koleżance – straciła niemal 4 000 zł
Mieszkanka Włodawy na jeden z komunikatorów otrzymała wiadomość z konta swojej koleżanki o nagłej potrzebie pożyczenia jej pieniędzy. Gdy się zgodziła jej pomóc, jako najszybszą formę „koleżanka” wskazała jej Blik. Po kilku rzekomo nieudanych próbach przekazania kodu okazało się, że z konta pokrzywdzonej znikło niemal 4 tysiące złotych, a pieniądze wypłacił oszust.
Włodawscy policjanci zostali powiadomieni o oszustwie, którego ofiarą została mieszkająca we Włodawie kobieta. Na jeden z komunikatorów dostała ona wiadomość od swojej koleżanki o nagłej potrzebie pożyczenia jej pieniędzy. Gdy ta się zgodziła jej pomóc, jako najszybszą formę „koleżanka” wskazała jej blik. Po chwili „znajoma” napisała, że kod już wygasł i nie zdążyła skorzystać, dlatego prosi o kolejny i zatwierdzenie tego w banku. Kierowana chęcią pomocy mieszkanka Włodawy przekazała 8 kodów blik. Po chwili kobieta zorientowała się, że z jej konta znikło niemal 4 tysiące złotych oraz, że to nie jej koleżanka dostała te pieniądze.
Policjanci apelują o ostrożność i oraz by nie ulegać presji czasu – zanim przekażemy kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - zagubiona torebka, portfel, telefon, nagła awaria, brak pieniędzy na powrót do domu, na leki, na jedzenie. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je najczęściej z nawiązką, gdy tylko otrzymają przelew. Warto osobiście się spotkać ze znajomym, zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze - przede wszystkim jednak zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
-
stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, by utrudnić przejęcie konta,
-
potwierdzać tożsamość „znajomych” – najlepiej zadzwonić do takiej osoby - zyskamy wówczas pewność, że to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
-
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej,
-
chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
podinspektor Bożena Szymańska